Egzamin “stary” – czerwiec 2014 – zadanie 7 + przykładowa dekretacja i analiza

Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe – czerwiec 2014 – zadanie 7

Przykładowa dekretacja i analiza do zadania 7.


5. Wykaz operacji gospodarczych wraz z dowodami stanowiącymi podstawę księgowania, dotyczących zdarzeń gospodarczych w maju 2014 r. ujętych w tabeli dekretacyjnej.

Lp.
Data
Dowód
Treść operacji
Kwota
Numer konta
Wn
Ma
1.
5.05.2014
FZ 6/05/2014
Zakupiono towary w Z.P. ARMATURA SANITARNA SA
        a)      wartość netto
        b)      podatek VAT naliczony
        c)       wartość brutto
16 500,00
3 795,00
20 295,00
300
223
210
2.
5.05.2014
PZ 1/05/2014
Przyjęto do magazynu towary po rzeczywistej cenie zakupu
16 500,00
330
300
3.
16.05.2014
FS 1/05/2014
Sprzedano dla Sklepu RTV-AGD towary
       a)      wartość netto
kabina 6 szt. x 1 440,- = 8 640,-
wanna 5 szt. x 2 000,- = 10 000,-
      b)      podatek VAT należny
      c)       wartość brutto

18 640,00
4 287,20
22 927,20

201

730
224
4.
16.05.2014
WZ 1/05/2014
Wydano z magazynu sprzedane towary po rzeczywistej cenie zakupu
kabina 6 szt. x 900,- = 5 400,-
wanna 5 szt. x 1 250,- = 6 250,-
11 650,00
731
330
5.
20.05.2014
KFS 1/05/2014
Skorygowano sprzedaż po uznanej reklamacji
a)      zmniejszenie wartości netto
b)     zmniejszenie podatku VAT należnego
c)      zmniejszenie wartości brutto
– 2 000,00
– 460,00
– 2 460,00
201
730
224
6.
20.05.2014
PZ 2/05/2014
Przyjęto do magazynu reklamowany telewizor po rzeczywistej cenie zakupu
– 1 250,00
731
330

Analiza rentowności sprzedaży netto

wybrane pozycje do analizy:




2012
W 2012 roku wskaźnik rentowności netto sprzedaży wynosił 19,75%, co oznacza, że przedsiębiorstwo wygenerowało z 1 złotówki przychodu ze sprzedaży około 20 (19,75) groszy zysku netto.
2013
W 2013 roku wskaźnik rentowności netto sprzedaży wynosił 23,21%, co oznacza, że przedsiębiorstwo wygenerowało z 1 złotówki przychodu ze sprzedaży około 23 (23,21) groszy zysku netto.

W 2013 roku w porównaniu do roku 2012 nastąpił wzrost rentowności sprzedaży netto o około 3 grosze, jest to zjawisko pozytywne, ponieważ nastąpił wzrost efektywności sprzedaży. Zjawiskiem pozytywnym jest wzrost w czasie wielkości wskaźników rentowności.