Obliczenia, interpretacja i ocena wskaźników rentowności
do uproszczonego bilansu Spółki Akcyjnej MIKOŁAJ
W roku 2012 na 1 złotówkę sprzedaży przypadało 17 groszy zysku, a w 2012 roku z 1 złotówki wartości sprzedanych wyrobów można było wygenerować 18 groszy zysku netto. Można powiedzieć, że rentowność sprzedaży zwiększyła się o 5,14%, co oznacza wzrost opłacalności sprzedaży.
W roku 2013 nastąpiła poprawa rentowności majątku (aktywów), bowiem zysk netto przypadający na jednostkę majątku (1 zł) wzrósł o 8,06%. Zaangażowana 1 złotówka majątku przyniosła 31 groszy zysku netto w roku 2012 i 33,5 grosze zysku netto w 2013.
Rentowność kapitałów własnych poprawiła się – wzrost o 6,54% jest dobrą informacją dla akcjonariuszy tej spółki. W roku 2012 na 1 złotówkę zaangażowanych kapitałów własnych przypadało 36,22 grosze, zaś w 2012 roku 38,59 groszy.
Analizowana spółka jest spółką akcyjną, więc kapitał zakładowy wyrażony jest w kapitale akcyjnym. Wskaźnik rentowności kapitału zakładowego oznacza więc wielkość zysku przypadającego na jednostkę kapitału akcyjnego. Rentowność kapitału zakładowego wynosiła w 2012 roku 78,12 groszy na 1 złotówkę kapitału akcyjnego, a w roku 2013 wynosi 86,49 groszy. Wzrost rentowności kapitału akcyjnego o 10,71% daje możliwość zwiększenia dywidend dla akcjonariuszy.
Dźwignia finansowa w 2012 i 2013 roku wykazywała dodatnie wskaźniki, co oznacza, że spółka korzystała z obcych źródeł finansowania, ponieważ są dla niej tanie. Spadek wskaźnika dźwigni finansowej o 9,97% informuje, że spółka w roku bieżącym zmniejszyła udział kapitałów obcych w finansowaniu swojej działalności.
Witam serdecznie,
Mam nadzieję, że to dobre miejsce do zadania tego typu pytania. Interesuje mnie wycena znaku towarowego jednakże nie mam teoretycznego pojęcia na ten temat. Co powinno się składać na taką wycenę i co powinniśmy wziąć pod uwagę?